Targa Florio är en av världens äldsta biltävlingar...

Det första loppet 1906 kördes över 446 km på smala bergsvägar. Vinnaren Alessandro Cagno höll en medelhastighet på 50 km/h. I mitten av 1920-talet var Targa Florio en av Europas viktigaste tävlingar, då varken sportvagnartävlingar som Le Mans 24-timmars och Mille Miglia eller Grand prix racing hunnit bli etablerade.

Från 1955 var Targa Florio en deltävling i sportvagns-VM. Olika bansträckningar kördes under åren. Det började med en sträcka om 148 km per varv, men den sista tiden hade varvet kortats till 72 km. Vanligen kördes 10 varv i tävlingen. Start och mål hölls i staden Cerda. Bilarna släpptes iväg en och en, med två minuters mellanrum som i ett rally.

Runt 1970 hade farterna och därmed olycksriskerna drivits upp, där bilarna rusade fram genom små bergsbyar och efter 1973 ströks tävlingen ur VM-kalendern av säkerhetsskäl. Targa Florio kördes vidare som en nationell tävling, men efter en spektakulär dödsolycka 1977 stoppades tävlingarna med snabba sportvagnar. Tävlingen lever idag vidare som ett rally.

1960 och 1963 vann Jo Bonnier Targa Florio i en Porsche. Bildtext: Picko Troberg i Ulf Norinders Ferrari 250 GTO 7e plats 1964.

Klicka här och läs mer om Targa Florio i Italien: Targa Florio Italia

(källa: Wikipedia)